dimecres, 19 d’octubre del 2016

"Twin Peaks, desxifrant les claus d'una sèrie multireferencial" amb Francisco J. Pérez, Javier J. Valencia i Daniel Ausente

Tercera Audiència Catòdica
CCVIC Can Pau Raba (VIC)
Dissabte 5 de novembre
  
Twin Peaks, desxifrant les claus d'una sèrie multirreferencial
a càrrec de FRANCISCO J. PÉREZ, JAVIER J. VALENCIA I DANIEL AUSENTE
Hora: 18.45
 


Després de la xerrada del Daniel Ausente ens posarem de ple en la sèrie. Per fer-ho sumarem dos especialistes més a la taula rodona que ens acompanyaran poc menys d'horeta i mitja per desentranyar els misteris i les claus d’una de les sèries més influents de la televisió.

Perquè hem de reconèixer que Twin Peaks va marcar una època. El particular univers serièfil de David Lynch i Mark Frost va arribar per revolucionar bona part del panorama televisiu dels noranta. Més enllà de taxonomies i classificacions adoctrinadores, d’èpoques daurades i edats d’or, el cert és que Twin Peaks va iniciar una nova forma d’entendre la televisió, però el més important, va licitar la incomoditat i la incertesa com a forma d’entreteniment per a tots els públics.

Twin Peaks va tenir el mèrit de crear un producte d’autor/s parit gairebé amb una llibertat quasi absoluta –almenys, en els primers compassos de la sèrie-, per amarrar els espectadors amb una proposta única i del tot trencadora. Poc abans, David Lynch havia sorprès a tothom amb la bella i estranya Blue Velvet, i Mark Frost havia consolidat el seu ofici a televisió amb uns quants dels millors capítols de la fantàstica Hill Street Blues


De la conjunció d’aquestes dues mirades en estat de gràcia en va néixer un projecte que nuava i enllaçava els gèneres televisius més populars -la soap opera i la comèdia lleugera-, junt amb d’altres de més difícil recepció, com el surrealisme, l’horror o fins i tot un esoterisme que començava a sortir enllà dels cercles especialitzats més habituals. David Lynch i Mark Frost van crear un puzle amb tantes cares com espectadors, amb tantes capes de lectura com la imaginació de l’espectador. I això va acabar per passar-li factura.

Molt cuidada estilísticament, Twin Peaks va crear escola, va ser admirada quasi immediatament i menyspreada pocs capítols després. La indústria de l’època ja va fer gala de la seva força correctora, imposant finals més democràtics i canvis d’horari tan incomprensibles com els mateixos canvis d’humor de la Lucy Moran. 


Un moment de l'inoblidable enterrament de la Laura Palmer

Però Twin Peaks va ser a temps de crear un registre propi, d’acomodar ostensiblement i sense complexes la hipertextualitat al món de la televisió i oferir un munt d’escenes i personatges pel record.

Per tot això, hem decidit comptar amb la presència de dos especialistes contrastadíssims i de procedència plural, on cadascú dins del el seu estil ens seran capaços d’articular un anàlisi polièdric i molt personal de les múltiples cares que va tenir la sèrie.

El primer d’ells no és ni més ni menys que el Francisco J. Pérez, autor d’antologies com “Dionisia Pop!” o “Antifuente”, de les novel·les “Hierático” o “Aceldama”, i d’assaigs metaficcionals com “Polybius” o el seu últim “Homo Tenuis”. A més de col·laborar habitualment en publicacions de literatura de gènere, teoria cultural i narrativa experimental com Supersonic, el Proyecto Hermético o Kokoro va ser guardonat el 2010 amb un premi Ignotus a la Millor Obta Poética per "Napalm Satori". El Francisco J. Pérez també ha firmat com a guionista les novel·les gràfiques “La Memoria Invisible” i “Antígenos de Gaia” i Nuestra Amiga la Luna i Trashumante, aquestes les dues últimes, incursions en el món del cinema i el curtmetratge.

El Francisco J. Pérez imparteix conferències i xerrades sobre el concepte de la Hiperstición o les vanguardies filosòfiques, i la seva obra i interessos culturals entronquen perfectament amb l’esperit i bona part de les maneres de Twin Peaks. La perspectiva del Francisco J. Pérez ens sembla bàsica per posar sobre la taula un conjunt de termes i pensaments moderns (o no) que ens poden explicar i molt què s’amaga darrera del marc metafilosòfic i esotèric de Twin Peaks. Prepareu la llibreta, perquè en sortireu amb ganes de buscar i rascar més enllà de la literatura prototípica dedicada a Twin Peaks.

I per acabar, i com no, també havíem de comptar amb la presència d’un autèntic especialista en la matèria, i aquest no podia ser altre que el Javier J. Valencia, un dels majors especialistes sobre Twin Peaks que tenim al país (així de clar!), i autor d’un dels llibres de capçalera d’aquesta audiència catòdica. El Javier és autor del fanzine Ghostwood, dedicat a la figura de David Lynch i a l’univers de Twin Peaks en particular i de la indispensable guia “Twin Peaks, 625 líneas en el futuro”. També és autor del llibret "David Lynch, el zar de lo bizarro", adjuntat a l’edició especial de “Twin Peaks, Fuego camina conmigo” i ha col·laborat com a redactor en webs com cinefantastico, revistafantastique i més puntualment en el Diari del Festival de Sitges, Miradas de Cine o Phenomena Experience. Actualment és editor i redactor, i un dels fundadors, del blog El Pájaro Burlón. A més de ponent en múltiples conferències adscrites en els àmbits del cinema i la televisió, també ha exercit com a guionista a The Only Man, multipremiada des de la seva estrena el 2013 i és co-realitzador de l’episodi pilot de la sèrie documental “Planeta Freak”.


Daniel Ausente com a Dr. Jacoby, Francisco j. Perez co a BOB i Javier J. Valencia com a Leland Palmer

Com podeu veure, ens espera una taula rodona completíssima que haurem de saber aprofitar bé. Com sempre, a més dels especialistes, esperem la vostra intervenció, ja que gaudirem de micròfons oberts per aquells que en qualsevol moment vulguin dir-hi la seva.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada